måndag, april 14, 2008

Coverstyle


:-D :-D *hoppa upp och ned*
Idag blev jag med overlock! Skitroligt!

Det började i lördags. Jag hittade en annons på blocket där en dam sålde en ny oanvänd Janome Coverpro billigt. Var säker på att jag skulle köpa den men ville provköra en först och även kika på vanlig overlock. Om jag skulle köpa två maskiner på ett ställe skulle jag få extra rabatt och då skulle det inte skilja så mycket och då är det bättre att köpa i en affär där man kan få en ordentlig genomgång. Har läst så många inlägg om att den maskinen har krånglat mycket, både till och från.
Iaf, vi åkte till en affär i stan för att kika på Husqvarnas huskylock. Väl där så hade de ingen inne och vi tänkte åka vidare. Men jag ville fråga lite först. De menade på att när man talar Husqvarna så är det numera Singer man ska köpa då Husqvarna Viking köpt upp både dem och Pfaff. Varför vet jag inte men... Nåja, de hade en Singer hemma men även en Coverstyle. Nu blev det så att vi packade upp Pfaffs Coverstyle och den kände jag igen direkt efter flera dagars hårt overlock-surfande. Fast jag blandade ihop den och trodde att den bara hade täcksömmarna, men det är en "kombinerad" som både skär innan sömmen och som man kan fälla ner kniven och stygntungan på (vilket för övrigt är otroligt smidigt) och sy täcksöm.

Trots problem med trädning och att vi inte fick till sömmen föll jag för denna maskin. Kvinnan som hjälpte mig har alltid kört på Husqvarnas maskiner men har fallit för Pfaff, men hon hade inte provat på denna någonting.

Tanken var att jag skulle fundera ett par dagar och beställa en helt ny, men vi åkte in idag, 40 min. innan stängningsdags och tog maskinen :-) Fast märkte nu när jag kom hem att vi glömde en grej i affären.

Jag är nog inte riktigt som alla andra symaskinsfantaster. Istället för att sätta mig med maskinen direkt hann jag både med att äta och damma lite ;-)


Efter 2 timmar fick jag första sömmen rätt! Men då har jag läst en massa, hjälpt till med läggning av Tor, kikat på Anna Pihl (dansk polisserie) m.m. så det är nog inte så farligt. Det blev en 5-trådig säkerhetssöm för det var den vi klurade med i affären.

Största problemet var nog ändå att instruktionsDVDn inte innehåller just min maskin, men det finns en som nog egentligen är identisk fast den här har lite extra tillbehör istället. På filmerna visade de att jag skulle dra trådarna rakt bak, men sen när jag läste instruktionsboken skulle jag lägga alla till vänster under pressarfoten, då blev sömmen rätt :-) Ibland kanske man har för bråttom.



Inköpsställe: Hem & Mode tyger i Skövde. Otroligt trevliga och hjälpsamma. Me like ^^
Pris: 8350kr med lite extra tillbehör som skräpuppsamlare
+/-: Maskinen låter ganska mycket, fast egentligen inte. Jag har inte hört någon annan overlock än en liten från Brother som hade två sömmar (och den var tystare än min symaskin). Den syr trots allt 1300 stygn i minuten.
En sån här kombinerad är större än en vanlig enkel overlock, men samtidigt tar den ju mindre plats än två maskiner.
Det följer med en mjuk plasthuv. Den håller inte små klåfingriga fingrar borta så maskinen måste ställas i serverrummet (klädkammaren) där det är 40-50 grader varmt! är nog inte så bra *vill ha större lägenhet*
Jag fick tulla lite på vad jag egentligen vill ha. Fick inte den tre-nåliga täcksömmen. Men hade jag köpt en vanlig overlock och en coverpro hade jag inte fått den 5-trådiga säkerhetssömmen. Topcoversömmen, tjaa, jag hoppas på att det kommer en maskin i framtiden som bara har den eller i en covermaskin. Pfaff creative är lite väl avancerad, och den säljs inte i Sverige. Dessutom är det nog bättre med mekanisk i längden. Inga kretskort som kan gå sönder. Jag sörjer dock inget nu :-D

1 kommentar:

  1. Grattis! Hoppas ni blir goda vänner snart. Jag sitter åxå med nygammal maskin, en begagnad pfaff hobbylock 756... inte lika snajdig som din (dröm-maskin) men nånstans ska man väl börja... =)

    SvaraRadera