måndag, juni 13, 2011

Klänningar till två sötisar

Kusinen har fått en tös till och så var det dags för dop. "Det hade varit roligt att sy något", tänkte jag. och så blev det. Men för en gångs skull började jag i rätt ände. Jag letade reda på en ganska enkel klänning för att det skulle blir något gjort över huvud taget och så sydde jag en till dottern först för att se hur modellen var. Ottobre är ju ganska kända för att kläderna blir stora och breda. Den här passade dock bra!

Det här är dottern i sin klänning. Jag tror att modellen ska vara ganska kort och det passar bra för den är inte i vägen när hon sitter på knä eller klättrar och så. Klänning har annars en tendens att begränsa så det är inte ett plagg hon brukar ha på sig.

Sagt och gjort, en "prototyp" blev sydd och så fick jag även till klänningen i mindre storlek. Jag hoppas att den passar, men tror att den blev lite bred. Den ser sådan ut i alla fall. Bebisar är ju så småå!

Jag använde mig av samma gula tyg men valde ett spetstyg till nederkanten.

Tyvärr kunde vi inte medverka på dopet då dottern oväntat drack ur en flaska med kylarvätska till makens dator (en flaska som skulle vara barnsäker...). Hon kräktes direkt efter det lilla hon fått i sig, men dagen bestod av besök till akuten och prover var fjärde timma. Allt såg dock bra ut och hon var pigg och alert hela tiden :) stucken i fingret blev hon också 4 gånger. Inte en min rörde hon!

Material: Gul bomullsväv med fjärilar, köpt på secondhandbutik, vitt spetstyg fått av min mormor, rosa knytband från Hem & Hobby och återanvänt knytband i jeans från mina byxor.
Mönster: Ottobre design 1/2008 - Nirunaru-klänning, storlek 86 och 68.

p.s. jag har fått upp fina hyllor ovanför sybordet ;-) d.s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar