söndag, april 13, 2008

Gir



Jag har velat sy någonting ett bra tag nu, men jag har så svårt att komma till skott. Det är precis som om nåt blockar mig, och då talar jag inte om sambo och barn som kräver uppmärksamhet utan mer mitt inre orka-ta-itu-med-någonting.
Igår tog jag mig i kragen i alla fall och valde att göra en applikation. Först tänkte jag bara prova på ett stycke tyg och göra den i stumt tyg. Sen märkte jag att jag inte har några enfärgade tyger att tala om så då blev valet muddväv. Tänkte göra på en av mina svarta t-shirts men då skulle inte armar och ben synas så jag valde ett gammalt sweatshirttyg som jag hittat i mammas skåp.


Originalbilden kommer från serien Invader Zim som handlar om en utomjording som ska ta över jorden. Gir är hans robot som har en hunddräkt som förklädnad.

Jag har strukit fast applikationsbitarna med Hifix som jag köpt från Stoff och Stil. Tycker det var ett bökigt material, det fanns stora hål i "klistret" som ligger mellan två papper så det saknas lite i överkanten av hans huvud, och där drog sig tyget.
På baksidan av tyget nålade jag fast rivamellanlägg. Trodde först att det skulle strykas på men det fungerade bra i alla fall. Även där saknades det lite i överkanten på hans öron (klippte till för lite) och då bubblade sig tröjtyget lite. Så hifix/vliesofix och mellanlägg/Totally Stable är ett måste för applikationer på trikåer. Thea har en bättre beskrivning om hur man gör applikationer.
Sömmen är plattsöm/satängsöm och jag använde mig av olika bredd för att få lite effekt.
Pupillerna fuskade jag med och målade dit med vattenfast färgpenna.


Så här såg det ut innan jag började sy. Jag lade till ben och öron efteråt då jag förstod att jag inte skulle kunna sy dem utan tyg. Pyttesmå bitar!


Ena ögat blev lite väl kantigt dock...



En snorig unge


På både gott och ont tycker han numera om att vara ute och rycka i gräset ;-)

Mönstret är från Ottobre 1/08. Den här gången blev tröjan lite tajt över magen, beror nog på att detta tyget är lite stummare än kanintyget. (eller för att han rundat till sig lite ;-))
Som tur var så provade jag att få tröjan över huvudet innan jag sydde på halsmudden. Det gick inte alls! Så jag klippte ett sprund baktill och kantade med muddrullå istället och en tryckknapp som knäppning. Det står ut lite där bak men fokus ligger på applikationen ;-)
Jag sydde för att få prova på tvillingnål, men det gick åt fanders. Jag hann sticka ner en axelsöm och påbörja den andra då ena nålen böjde sig! Jag drog inte i tyget, däremot var det väl för tjockt för nålen. Räddade det dock genom att använda handhjulet och böja till nålen lite med hjälp av fingret. Till nederkantens fållning använde jag symaskinens flatsöm. Använde gul tråd för att bryta av, men hade ingen riktigt bra tråd egentligen.

Är otroligt nöjd. Är glad för att det gick att sy muddrullå utan att tyget drog ut sig :-)
Blev en sån snygg färgkombination.

6 kommentarer:

  1. Den var ingen liten grej du tog tag i för att "komma igång" igen. Applikationen är hur snygg som helst!!!!!

    SvaraRadera
  2. Åhshittabaritta som man säger här i skogen, herregu va snygg Gir blev! Riiiiktigt snygg!

    SvaraRadera
  3. morver: haha, vad härlig du är :-) tack så jättemycket

    SvaraRadera