lördag, april 05, 2008

Kanintunika med tajts

Hade barn- och sambofri vecka, men gjorde mest annat än att sy :-) Fast jag la ner en hel del tid på en klänning/tunika med tillhörande tajts till kusindottern som fyllde ett i fredags. Har bett om att få ett riktigt kort. Sambon hade kameran och mobiltelefonen tog ett riktigt dåligt kort.

Sydde i kanintyget med brun muddkantning i hals och ärm. Bruna tajts i ett rundstickat lite grövre muddtyg som jag hittade på seconhand. Insidan är mjuk och skön, den andra inte... Använde resår i midjan, men det var en hård resår. Fungerar det inte så erbjöd jag mig att göra om.
Eftersom jag inte har några klänningar här hemma och inte några bra mönster till det så tog jag en sväng till Lindex ;-) Jag måste ju ha nåt att jämföra med, har inte kopierat nåt på så sätt. Grundmönstret är från Meedoms bok och jag förlängde helt enkelt mönstret i en a-linje (faktiskt enkelt!). Storlek 74/80 ungefär. Jag kortade dock ner den ganska rejält då jag tyckte att en klänning måste vara himla opraktiskt för en som ska börja på dagis. Fick även lite mått att jämföra med av snälla Carolina
Tajtsen är från samma bok fast jag gjorde i storlek 74, förlängde lite och ändrade midjan lite.
Resultatet blev över förväntan. Jag vet inte hur det passade men henns mor ringde och var överlycklig :-) Det värmer gott

1 kommentar:

  1. Vilket fint set! Kul att kläderna blev uppskattade, för de förtjänade de. Jättefint!

    SvaraRadera