onsdag, maj 05, 2010

Nygammalt blöjfodral

Färdigt mått b18xl25 cm.
Jag tog två b20xl27cm till utsidan eftersom jag ville ha mönstret på rätt håll.
En rektangel på b20xl52 cm till fodret och två b18xl20 cm till locket.
Själva "tippen" är 7 cm och sluttar mot en punkt som är 7,5 cm från lockets topp. Alla mått är inkl. sömsmån.
Mått från Kokalal som i sin tur fått det från Gekko
Kardborrband och namnmärke sys på innan delarna sys ihop. Det svåraste är faktiskt att få kardborren på rätt plats.

Sy ihop påsarna var för sig, sy av hörnen (jag sydde av dem två cm in vilket blir ungefär 4cm avsytt). Sy ihop locket, vräng, pressa och sy en stickning runt.
Ytterpåsen med rätan innåt, fodret innuti med rätan utåt, locket innuti mellan fodret och utsidan (tänk på att få det åt rätt håll). Sy ihop, lämna ett vändningshål. Vänd och sy en stickning runt som även sluter vändningshålet.



Jag kände att det var dags med ett fodral till, lite sömnad bara för att det är roligt och enkelt! Gillar den här varianten när man gör locket för sig, blir lättare då när man har tyg som inte kan hamna upp och ned.
Hus och trädtyget är en gammal gardin från seconhandbutiken och fodret är ett härligt 80/90-tals tyg från min moster (också ett par gamla gardiner som aldrig blev färdiga).

Jag använde tejp för att hålla namnlapp och kardborrband på plats vid sömnad. Jag sydde inte i tejpen utan tog bort den efter att ha sytt ena långsidan.

2 kommentarer:

  1. Smarta de där. Gillar verkligen tyget.

    SvaraRadera
  2. tusen tack för ditt tips! spraylim it is alltså, jag har mycket av tyget så det gör inget om det blir lite fel någon gång, vad dukig du verkar vara på att sy! det roliga är att jag tror att jag är lite lik dig - shopparmassor me tyg och garn som jag ska ha till... något. när jag orkar :-)

    SvaraRadera