söndag, november 11, 2012

Filurbyxor

När jag kikar på bloggen så ser jag att flest inlägg handlar om byxor. Ja, byxor är väl det som jag tycker är enklast att sy och det är även ett plagg som barnen byter flera gånger på en dag. När de är hemma går de dock helst utan byxor. Dessutom syr jag inte så ofta så när det väl blir nåt så blir det nåt enkelt.

Här kommer då ett par byxor som har legat tillklippta sen i somras, innan vi flyttade. Som tur är så hade jag redan insett att dottern växte så det knakade så jag hade lagt till nån cm på benlängden efter att jag sydde det första paret. Midjan är justerad ytterligare så de sitter lite bättre framtill.
och det är så skönt att slippa ha det här hängandes över mig! Det är tillräckligt att ha flera tentor att plugga till, grupparbeten som ska skrivas osv.




Mönster: Form 0, strl 86, Meedom och Meedom. Förlängt ca 3 cm och justerat i midjan, lagt till mudd. Dottern är 94 cm lång.

Tyg: CeTho Filurer, köpt av Strömmingdesign, interlock. Mudd Stoff och Stil.

Till nästa gång:  Längd på midjeresåren utgår jag från midjan. På Tor är det lagom att dra bort 3 cm, men Iona är så smal så det behövs inte dras bort (sömsmånen drar ju bort lite dessutom).

Positivt: Jag kommer fortfarande ihåg hur man syr ihop ett par byxor :)

Inser när jag tittar på bloggen att jag har glömt att visa de byxor jag sydde innan vi flyttade. Kasst minne som vanligt.

Basmönster Meedom och Meedom. Form 0, strl 86 förlängt 1 cm + mudd. Form 1, strl 5 år, ändringar på bredden för att få gott pös + mudd. Midjorna sänkta, men inte tillräckligt. Man behöver sänka 3-4 cm framtill istället för 2 cm.




2 kommentarer:

  1. Byxor är ju så tacksamt att sy. Jag tycker att det blir svårt när barnen kommer upp i större storlekar. Mina barn har 128 och 134 nu och tyget blir ju ganska tungt ibland. Det kräver lite mer omtanke om midjan och valet av resår om man nu väljer det. Dina blev jättefina. Jag saknar att sy byxor i små storlekar.

    SvaraRadera
  2. Gillar filur byxorna, så fina!

    SvaraRadera