onsdag, oktober 29, 2008

Pfaff Coverstyle recension

Då jag har fått två förfrågningar om Pfaffs Coverstyle på kort tid så tänkte jag att jag likaväl kan skriva en liten recension.


Lånad bild från www.machine-a-coudre.fr
 
Det första jag reagerade på när jag provade maskinen var att den låter ganska mycket.
Det förklaras ganska enkelt med att det är fler rörliga delar än i en vanlig symaskin. En arbetskamrat till mig vars pappa har en gardinfirma menar på att de tystgående inte brukar vara lika hållbara, men det anser jag ändå borde variera mellan märkena.
Personligen kör jag inte så fort eftersom jag nålar plagget och måste stanna för att plocka ur dem hela tiden, och då låter den mindre...
Angående hastigheten så är det svårt att sy långsamt, vilket är rätt jobbigt faktiskt. Men det är mest ett problem om man använder täcksöm för att sy på kantband och där går det lika smidigt med vanliga symaskinen.
 
Den är lätt att lära sig trä och det är hyfsat smidigt att byta till täcksömmen. Men det tar en liten stund ändå.
Som med alla (tror jag) overlocks så är det väldigt viktigt att trä rätt och att ställa trådspänningsrullarna på noll innan man ska trä om (det hade jag inte fattat).
Det som är bra med den här maskinen är att alla inställningarna står i instruktionsboken och de fungerar perfekt (om inte så trä om helt från början).

Den har tyvärr bara två sorters täcksöm.
En bred ”tvillingsöm” som man har i ärmslut och fåll. Det går att vända på den så man får baksidan utåt men då gäller det att inte få hoppstygn (vilket jag alltid råkar ut för...). Gecko skrev att det kan hjälpa om man höjer pressarfotstrycket när man har tjockt tyg (ex. när man kör över en skarv)
Den har även en enkel kedjesöm/förstärkt raksöm.
För att få topcoversömmen som finns på ex. Po.p raglanärmar där sömmen ser likadan ut på ovansidan som baksidan så behöver man en mycket häftigare maskin.
Det går dock att få ett liknande resultat om man gör som Yrväder beskriver (har själv inte provat i skrivandets stund)
Den har även rullsöm (vilket inte är samma sak som den vågiga/krusiga sömmen som jag trodde). Den är jättebra om man inte vill fålla upp ex. en kjol utan bara sy så det inte fransar sig, och snyggt blir det också
 
Jag har haft en hel del problem, men de berodde just på det där med att nollställa trådspänningen och trä rätt. Det följer med en bra instruktionsdvd för det.
När jag träffade en återförsäljare till Pfaff så lade hon alla trådarna rakt bakåt, men jag föredrar faktiskt att lägga dem till vänster under pressarfoten, annars får man försöka hålla lite i trådarna när man börjar sy trådkedjan. Ett tips är att prova vilket som fungerar bäst för dig (jag kanske gör fel ändå liksom...)

Jag valde den här maskinen eftersom den har den 5-trådiga säkerhetssömmen och täcksöm. Så länge man inte vill ha två maskiner så är den här bra tycker jag.
Ganska basic men ändå avancerad och det finns utrymme för att växa i sin sömnad, bara det är ju en anledning till att skaffa en sån här maskin :-)
Det följer tyvärr inte med någon skräpuppsamlare men det ”prutade” jag till mig en när jag köpte min maskin, vilket jag tycker är en självklarhet att man ska ha.

Om du vill ha lite mer info om Overlocks och de olika sömmarna kan du kika på Theas blogg. Där lärde jag mig en hel del för mitt köp

Sysidan.se finns det recensioner du kan läsa om Coverstyle

Sen är den faktiskt ganska snygg också :-) Den känns gedigen, och vill du sy snygga plagg i trikå så är det nästan ett måste att ha en overlock där man slipper bubbliga sömmar.

5 kommentarer:

  1. bra recension! jag ska såsmåningom köpa en och läserallt jag kan komma åt. det är en djungel tycker jag!

    SvaraRadera
  2. Du behöver inte ställa trådspänningen på noll, utan lyft pressarfoten först innan du trär så släpper trådspänningen automatiskt på alla fem rullarna och sen är det bara att trä och sist släppa ner pressarfoten igen.

    Tack för en bra recension! :-)

    SvaraRadera
  3. Jag har precis köpt en pfaff coverstyle och tackar för en bra recension! Jag länkade till den här recensionen i min blogg och hoppas det är ok.

    SvaraRadera