fredag, november 21, 2008

projekt Disktrasa

Virkade några disktrasor för ett gäng veckor sen.
100% lin som disktrasor ska vara i :-D perfekt, superbilligt och bra då man kan torka upp vatten direkt utan att blöta dem först som vanliga Wettex.
Har tre olika sorters lin.
Den rosa är i lin från Garnstudio och den lila är från Nystat.
Det från Nystat var dyrast men även ganska mycket lin. Tyvärr orkade jag bara få ur 2 30grams nystan ur härvan då det var min första härva och jag trasslade till den :-(
De andra är med lingarn från seconhandbutik. Jag köpte två påsar för 20kr och det är hur mycket fint garn som helst, växtfärgat verkar det tom vara!
Dessutom, det billiga garnet luddar inte av sig som de två andra gör. riktigt schysst

Problemet med lin dock är att det krymper en hel del i 60 grader (som man ska tvätta disktrasor i).
De var fyrkantiga från början men slutade avlånga. De krympte på bredden. Så nästa gång får jag försöka justera från början. Har ett riktigt fint orange garn som väntar på att nystas :-)



Jag har virkat med fasta maskor. Den rosa var först och där blev det varannan fast varannan smyg, och det blev jättetätt.
Sen lyckades jag göra en med stolpar i början innan jag kom ihåg hur man skulle virka fasta maskor, så det avslutade jag med också. Sen tog jag en större nål då det blev bättre, färre maskor osv.
Det är lite pyssel, men roligt och BRA med många disktrasor. De som säger att det inte börjar lukta när man har lindisktrasor, de torkar uppenbarligen inte utspilld mjölk varje dag. Smidigt att slänga i tvätten sen bara. (Du vet att man helst ska skölja ur trasan med kallt vatten om du torkar upp mjölk? annars surnar det direkt) Sen ska man tydligen kunna lägga dem på komposten när de är uttjänta

1 kommentar: